Σύμφωνα με τους αρχαίους συγγραφείς οι Θεσπρωτοί είναι απόγονοι των Πελασγών ή του Δευκαλίωνα και της Πύρρας απ΄τους οποίους γεννήθηκε ο Έλλην ο γενάρχης των Ελλήνων. Από τη Θεσπρωτία οι Έλληνες μετοίκησαν στη Θεσσαλία, στη Φθία και στην υπόλοιπη Ελλάδα.
Στα κείμενα των αρχαίων συγγραφέων η ιστορική αλήθεια καλύπτεται από τον μύθο, ωστόσο ίσως είναι αλήθεια ότι η Θεσπρωτία είναι η κοιτίδα του Ελληνισμού. Άλλωστε μία από τις
σπουδαιότερες προϊστορικές πολιτείες της ήταν η Έλλα.
Τα πρώτα ελληνικά φύλα, οι Θεσπρωτοί, εγκαταστάθηκαν στην Θεσπρωτία το 2000 π.Χ. Οι Μολοσσοί ήρθαν στην περιοχή χίλια χρόνια αργότερα. Από τον 8ο έως τον 6ο αιώνα π.Χ. οι Κορίνθιοι, οι Ηλιείς και οι Κερκυραίοι ίδρυσαν αποικίες στην περιοχή. Σαυτήν την περίοδο γνώρισε την άνθιση της. Κόπηκαν τα πρώτα χάλκινα νομίσματα, χρησιμοποιήθηκε ο γραπτός λόγος και ιδρύθηκε το Κοινό των Θεσπρωτών, με πρωτεύουσα πρώτα την Ελέα και έπειτα την Γιτάνη. Δυστυχώς η Θεσπρωτία έπεσε θύμα πολέμων, λεηλασιών και επιθετικών φυλών τους τελευταίους δύο προχριστιανικούς αιώνες, κυρίως από διάφορους ρωμαϊκούς στρατούς. Μέσω της Pax Romana ιδρύθηκαν νέοι, πλούσιοι οικισμοί (η Φοινίκη και το Λαδοχώρι), που όμως τα λεηλατούνταν στα τέλη του 4ου αιώνα από γερμανικά και σλαβικά φύλα.
Οι κάτοικοι της περιοχής οδηγήθηκαν σε τοποθεσίες που είχαν φυσική οχύρωση, δηλαδή τα σκληρά βουνά της περιοχής. Η Θεσπρωτία, εξαιτίας της στρατηγικής της θέσης, έπεσε θύμα πολεμικών παιχνιδιών για πολλούς αιώνες ακόμα. Έχασε τις ακτές της από τους Βενετούς, κυρίαρχους ολόκληρους της περιοχής, στα τέλη του 4ου αιώνα. Την ίδια περίοδο ιδρύθηκαν η Πάργα, το Φανάρι και η Σαγιάδα. Η Ηγουμενίτσα, η Παραμυθιά και η Οσντίνα ιδρύθηκαν στην μετα-βυζαντινή περίοδο, τον 13ο και τον 14ο αιώνα. Μετά την υποταγή τους στους Τούρκους, αυτές οι πόλεις άνθησαν στο εμπόριο και πολέμησαν με πυγμή τους Τούρκους, με πιό γνωστά παραδείγματα τον Διονύση τον Σκυλόσοφο και τους χωρικούς του Σουλίου. Μετά από αιώνες αγώνων, επιδρομών και πολέμων, ο Ελληνικός στρατός τελικά απελευθέρωσε την Θεσπρωτία στις 23 Φεβρουαρίου 1913.
πηγή elemis_the_greek
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ τα σχόλια να είναι κόσμια και να μην προσβάλλουν. Τα προσβλητικά σχόλια δεν θα αναρτώνται ή θα διαγράφονται.