Κοντά στο Καναλάκι, στο χωριό
Μεσοπόταμος πάνω σε ένα λοφίσκο, βρίσκεται το σπουδαιότερο κι αρχαιότερο
Νεκρομαντείο ή Νεκυομαντείο, (νέκυς = νεκρός) της αρχαιότητας, το Νεκρομαντείο
του Αχέροντα, κοντά στην αρχαία μυκηναϊκή αποικία, την Εφύρα, (14ος π.Χ. αι.)
Εδώ οι αρχαίοι τοποθετούσαν τις Πύλες του Κάτω Κόσμου που οδηγούσαν στο
βασίλειο του Άδη (ή Πλούτωνα)


Μέθοδος μαντείας
Καταλυτικός για τη μαντεία ήταν ο ρόλος
των ιερέων, οι οποίοι επεδίωκαν συζητήσεις με τους επισκέπτες για
να γνωρίσουν
τις προθέσεις τους και να δώσουν τις ανάλογες απαντήσεις, καθώς και η
ιεροτελεστία που ακολουθούνταν. Υπέβαλαν τους επισκέπτες σε ψυχολογικές και
σωματικές δοκιμασίες είτε με τη δαιδαλώδη, επιβλητική κατασκευή του μαντείου
και τις σκοτεινές γεμάτες υγρασία αίθουσες είτε με δίαιτα και με τη
βοήθεια κυάμων που μασούσαν
ώστε να θολώνουν το μυαλό τους και να εξάπτουν τη φαντασία τους.
Οι ψυχές θεωρούνταν άυλες σαν σκιές. Τα
"είδωλα" των ψυχών τα ανέβαζαν οι ιερείς με σιδερένιους μοχλούς από
την υπόγεια αίθουσα. Στο τέλος οι πιστοί αποχωρούσαν από άλλη έξοδο ώστε να μην
έρθουν σε επαφή με τους επόμενους επισκέπτες εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο
τη μυστικότητα. Η οποιαδήποτε μαρτυρία του χρησμού αποτελούσε βλασφημία και
οδηγούσε ακόμα και σε θάνατο.
Αρχιτεκτονική
Το κυρίως Ιερό είναι ένα τετράγωνο
κτίριο με πλευρές 22μ μήκους. Περιλαμβάνει κυρίως αίθουσα, διαδρόμους, δωμάτια
υποδοχής και προσωπικού, δωμάτια προετοιμασίας, αποθήκες στις οποίες διασώθηκαν
πιθάρια με τις προσφορές των επισκεπτών, τον λαβύρινθο και το καθαυτό ιερό,
όπου δίνονταν οι χρησμοί.
Τα
αρχαιότερα ευρήματα του Νεκρομαντείου, ανάγονται στη μυκηναϊκή εποχή (14ος -13ος αι.π.Χ.) κατά την οποία χρονολογούνται
και τρεις παιδικοί τάφοι με ελάχιστα ευρήματα. Όστρακα αγγείων και πήλινα
είδωλα που βρέθηκαν δυτικά του λόφου ανάγονται στα μέσα του 7ου αι.π.Χ. ενώ τα
λείψανα του Νεκρομαντείου που σώζονται τοποθετούνται στην ελληνιστική περίοδο.
Το κύριο τμήμα του ιερού χρονολογείται στους πρώιμους ελληνιστικούς χρόνους (τέλη 4ου –αρχές 3ου αι.π.Χ.)


Ο Λουκιανός, σατυρικός συγγραφέας, στους
«νεκρικούς διαλόγους» που έγραψε, περιγράφει παραστατικά τα της εισόδου των
νεκρών στον Άδη. (Χάρων: Απόδος ω κατάρατε τα πορθμεία Νεκρός: Ουκ αν λάβεις
παρά του μη έχοντος…)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Παρακαλώ τα σχόλια να είναι κόσμια και να μην προσβάλλουν. Τα προσβλητικά σχόλια δεν θα αναρτώνται ή θα διαγράφονται.