.

Περιοδικό Step

Περιοδικό STEP: Η διαφήμιση στο περιοδικό είναι επένδυση, χιλιάδες μάτια θα δουν την επιχείρηση σας Στηρίξτε το περιοδικό STEP, κάντε μια ετήσια συνδρομή... Stepperiodiko.blogspot.gr: Καθημερινή ενημέρωση, αφιερώματα, ειδήσεις. Το blog που κάθε μήνα κερδίζει την εμπιστοσύνη όλο και περισσότερων αναγνωστών

...

Τρίτη 17 Ιουνίου 2014

Αλλαγές στις λαϊκές αγορές και στο πλανόδιο εμπόριο


Τα δεδομένα για τις λαϊκές αγορές καθώς και στο πλανόδιο εμπόριο με τον νέο νόμο άλλαξαν και πλέον τον ανώτατο αριθμό αδειών τον καθορίζουν τα αρμόδια δημοτικά συμβούλια και εγκρίνονται από τον Περιφερειάρχη ενώ σημαντικές αλλαγές είχαμε και στο πλανόδιο αλλά και στάσιμο εμπόριο. Η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου με ανακοίνωση της ενημερώνει τα μέλη της, αλλά και κάθε ενδιαφερόμενο πολίτη, για τα νέα δεδομένα. Η ανακοίνωση είναι η εξής:

Δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (συγκεκριμένα στο συνημμένο ΦΕΚ 118Α ) ο νέος νόμος 4624/2014, που εισάγει νέες διατάξεις για το υπαίθριο εμπόριο και αποτέλεσε το τελευταίο νομοθέτημα της προηγούμενης ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Με την παρούσα, επιχειρούμε μία πρώτη αποτύπωση των διατάξεών του, τα κυριότερα σημεία των οποίων έχουν ως κάτωθι:
Λαϊκές αγορές
• Καταργείται η αρμοδιότητα του Υπουργού Ανάπτυξης να καθορίζει με απόφασή του τον ανώτατο αριθμό των αδειών για τις λαϊκές αγορές της Αττικής και της Θεσσαλονίκης. Ο σχετικός αριθμός καθορίζεται πλέον μέσα από αποφάσεις των αρμόδιων Δημοτικών Συμβουλίων που εγκρίνονται από τον Περιφερειάρχη (άρθρο 5 παρ. 1).
• Καταργούνται οι Οργανισμοί Λαϊκών αγορών Αττικής και Θεσσαλονίκης. Οι αρμοδιότητές τους καθώς και οι πόροι τους περνούν στις οικείες Περιφέρειες (άρθρο 21).
Πλανόδιο Εμπόριο
• Μετά από έντονες παρεμβάσεις της ΕΣΕΕ, τελικά συμπεριλήφθηκε στο νόμο διάταξη που περιορίζει το πλανόδιο υπαίθριο εμπόριο μόνο εντός της Περιφέρειας που χορηγεί την άδεια, όπως ίσχυε και στο προηγούμενο πλαίσιο. Θεωρούμε την διάταξη, η οποία δεν προβλεπόταν στο σχέδιο νόμου, ως εξαιρετικής σημασίας, καθώς μετά την παρέμβασή μας περιορίστηκε ο κίνδυνος για ανεξέλεγκτη εξάπλωση του πλανοδίου εμπορίου διαρκών προϊόντων σε όλη τη χώρα, με αρνητικές συνέπειες για το οργανωμένο εμπόριο των τοπικών κοινωνιών, οι οποίες θα ήταν ανυπεράσπιστες απέναντι στους στόλους των αυτοκινήτων που θα κατέφθαναν στις τοπικές αγορές (άρθρο 22 παρ. 4).
• Η διάρκεια πλέον των αδειών πλανοδίου εμπορίου προβλέπεται ότι είναι αόριστη, σε αντίθεση με το προηγούμενο πλαίσιο που έθετε διάρκεια 3ετίας. Τον έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων και των δικαιολογητικών θα έχουν σε διαρκή βάση οι αρχές απονομής της άδειας (άρθρο 22 παρ. 5).
• Καταργείται η πρόβλεψη για τον καθορισμό του ανώτατου αριθμού των αδειών που θα χορηγηθούν τον επόμενο χρόνο από τον αρμόδιο Περιφερειάρχη. Συνακόλουθα, καταργείται και η δέσμευση του Περιφερειάρχη να έχει καθορίσει μέχρι 31 Δεκεμβρίου τον συνολικό αριθμό των αδειών που θα χορηγηθούν για το επόμενο έτος. Κατά συνέπεια, οφείλουν οι τοπικοί Εμπορικοί Σύλλογοι και οι Ομοσπονδίες να παρακολουθούν τις αποφάσεις της Περιφέρειάς τους, έτσι ώστε να καθίσταται ευχερής ο έλεγχος του αριθμού των αδειών που εκδίδονται εντός του έτους.
• Μετά από παρέμβαση της ΕΣΕΕ κατά τον διάλογο στην Βουλή συμπεριλήφθηκαν τελικά στο νόμο δύο πολύ σημαντικές διατάξεις:
1. Δεν επιτρέπεται η άσκηση πλανόδιου εμπορίου κοντά σε καταστήματα που διαθέτουν ομοειδή είδη και σε δήμους με πληθυσμό άνω των 3.000 κατοίκων.
2. Όποιος ασκεί υπαίθριο πλανόδιο εμπόριο επιτρέπεται να παραμένει στάσιμος μόνο κατά τη διάρκεια της συναλλαγής (άρθρο 25).
Στάσιμο Εμπόριο
• Καταργείται η διάταξη που επιβάλλει ότι οι θέσεις στάσιμου εμπορίου πρέπει να απέχουν 100 μέτρα η μία από την άλλη σε Δήμους με πληθυσμό άνω των 100.000 κατοίκων και 50 μέτρα σε όλους τους άλλους Δήμους, αν και είναι γεγονός ότι η εξαιρετικά χρήσιμη αυτή διάταξη δεν εφαρμόστηκε ποτέ από τους Δήμους. Τουλάχιστον διατηρήθηκαν οι διατάξεις που προβλέπουν ότι το στάσιμο υπαίθριο εμπόριο δεν μπορεί να ασκείται:
1. Εντός των δημοτικών και λαϊκών αγορών και
2. Μπροστά από την είσοδο εμπορικών καταστημάτων και εισόδους αρχαιολογικών χώρων, μουσείων, μνημείων και εκκλησιών.
Η απόσταση των θέσεων στάσιμου εμπορίου από τα άκρα των δημοτικών και λαϊκών αγορών δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη των 300 μέτρων, στους Δήμους του λεκανοπεδίου Αττικής και σε Δήμους με πληθυσμό πάνω από 50.000 κατοίκους. Σε κάθε άλλη περίπτωση, η ανωτέρω απόσταση δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη των 150 μέτρων (άρθρο 27).
• Οι κάτοχοι της άδειας στάσιμου εμπορίου επιτρέπεται να δραστηριοποιούνται μόνο σε θέσεις − σημεία που έχουν καθοριστεί και οριοθετηθεί από τον Δήμο που τους έχει χορηγήσει την άδεια (άρθρο 27).
• Η διάρκεια πλέον των αδειών στάσιμου εμπορίου προβλέπεται ότι είναι αόριστη, σε αντίθεση με το προηγούμενο πλαίσιο που έθετε διάρκεια 3ετίας. Τον έλεγχο της συνδρομής των προϋποθέσεων και των δικαιολογητικών θα έχουν σε διαρκή βάση οι αρχές απονομής της άδειας (άρθρο 22 παρ. 5).
• Καταργείται η πρόβλεψη για τον καθορισμό του ανώτατου αριθμού των αδειών που θα χορηγηθούν τον επόμενο χρόνο από το αρμόδιο Δημοτικό Συμβούλιο. Συνακόλουθα, καταργείται και η δέσμευση του Δημοτικού Συμβουλίου να έχει καθορίσει μέχρι 31 Δεκεμβρίου τον συνολικό αριθμό των αδειών που θα χορηγηθούν για το επόμενο έτος. Κατά συνέπεια, οφείλουν οι τοπικοί Εμπορικοί Σύλλογοι να παρακολουθούν τις αποφάσεις των οικείων Δήμων, έτσι ώστε να καθίσταται ευχερής ο έλεγχος του αριθμού των αδειών που εκδίδονται εντός του έτους.
Κυριακάτικες Αγορές – Παζάρια
Καταργήθηκε το άρθρο 2 του ν. 2323/1995 που προέβλεπε περιορισμούς για τις κυριακάτικες αγορές, βάσει πληθυσμιακών και γεωγραφικών κριτηρίων (άρθρο 28). Παράλληλα, έχει καταργηθεί η διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες.
Εναπόκειται πλέον στον οικείο Περιφερειάρχη να καθορίσει , πόσες και ποιες κυριακάτικες αγορές θα εγκρίνει για τον τόπο ευθύνης του, μετά από πρόταση του οικείου Δημοτικού Συμβουλίου. Δεδομένου ότι οι τοπικές αρχές είναι επιρρεπείς στα αιτήματα των μικροπωλητών για δημιουργία κυριακάτικων παζαριών και ο έλεγχος τις Κυριακές έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα δύσκολος, εφιστάται η προσοχή των Εμπορικών Συλλόγων που θα πρέπει αφενός να παρακολουθούν την δράση των Περιφερειών, αφετέρου να κινητοποιούν τους παρακάτω αναφερόμενους φορείς ελέγχου όταν δεν τηρούνται οι προϋποθέσεις λειτουργίας των παζαριών.
Έλεγχος Υπαιθρίου Εμπορίου
Καλωσορίζουμε επιτέλους την συντρέχουσα αρμοδιότητα της Ελληνικής Αστυνομίας και του ΣΔΟΕ μαζί με τους λοιπούς φορείς ελέγχου (ΓΓ Εμπορίου, ΓΓ Καταναλωτή, Διευθύνσεις Ανάπτυξης Περιφερειών κλπ.) του υπαιθρίου εμπορίου (άρθρο 29).
Πλέον η δραστηριοποίηση τόσο της ΕΛΑΣ όσο και τους ΣΔΟΕ δεν θα απαιτεί προηγούμενο αίτημα του Δήμου αλλά θα μπορούν να δρουν αυτοβούλως για την συνδρομή των προϋποθέσεων του νόμου.
Αυτό ωστόσο που απαιτείται κυρίως για τον αποτελεσματικό έλεγχο είναι η πλήρης ενεργοποίηση του Συντονιστικού Κέντρου για την Αντιμετώπιση του Παρεμπορίου (ΣΥΚΑΠ) σε όλη την επικράτεια και η συνεργασία των ελεγκτών με τους τοπικούς Εμπορικούς Συλλόγους που γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα τις συνέπειες που έχει η δράση του παρεμπορίου στις τοπικές αγορές τους.
Αγαπητοί Συνάδελφοι,
Κατά τις πρόσφατες τροποποιήσεις, η ΕΣΕΕ πέτυχε να διαφυλαχθεί η ουσία της αυστηρότητας του πλαισίου, η οποία, σε μερικές περιπτώσεις, ισχυροποιήθηκε. Το σημαντικότερο επίτευγμα είναι η διαστρωμάτωση πλέον διαφορετικών και αποτελεσματικών φορέων ελέγχου, εκεί που πριν υπήρχε μόνο η αναποτελεσματική Δημοτική Αστυνομία.
Όπως είναι αυτονόητο, η ΕΣΕΕ θα παρακολουθήσει εκ του σύνεγγυς την εφαρμογή του νέου νόμου και θα παρέμβει προς την νέα ηγεσία του Υπουργείου Ανάπτυξης στην κατεύθυνση διόρθωσης ή βελτίωσής του όταν αυτό απαιτηθεί.
Συναδελφικά,
Ο Πρόεδρος Ο Γενικός Γραμματέας
Βασίλης Κορκίδης Γιώργος Καρανίκας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Παρακαλώ τα σχόλια να είναι κόσμια και να μην προσβάλλουν. Τα προσβλητικά σχόλια δεν θα αναρτώνται ή θα διαγράφονται.

.